موسسه تحقیقاتی برجسته حوزه فناوری جهانی به نام Canalys در جدیدترین گزارش خود به بازار پوشیدنی‌های هوشمند در سه‌ماهه اول سال جاری میلادی پرداخته است. در این گزارش ذکر شده است که در مدت زمان اشاره شده حدود 41.7 میلیون پوشیدنی هوشمند  به فروش رفته است که از این مقدار دستبندهای سلامتی تنها 23.3 درصد معادل 9.7 میلیون دستگاه را شامل می‌شوند.

در این گزارش ذکر شده است که در مدت زمان اشاره شده حدود 41.7 میلیون پوشیدنی هوشمند  به فروش رفته است که از این مقدار دستبندهای سلامتی تنها 23.3 درصد معادل 9.7 میلیون دستگاه را شامل می‌شوند. از آن سو، سایر سهم بازار در مدت زمان مشابه که برابر با 32 میلیون پوشیدنی می‌باشد در اختیار ساعت‌های هوشمند است.

در مجموع، بازار پوشیدنی‌های هوشمند در سه‌ماهه اول سال میلادی جاری با افت فروش 4 درصدی در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته مواجه شده است که بخش عمده‌ای از آن مربوط به فروش ضعیف دستبندهای سلامتی است. اما باید اشاره کرد به مانند دیگر گزارشی که از طرف کانترپوینت نیز منتشر شده است بازار ساعت‌های هوشمند با رشد خوبی همراه بوده است که استقبال خوب کاربران از این محصولات کاربردی را نشان می‌دهد.

براساس گزارش Canalys، در حال حاضر سه برند اپل، هواوی و شیائومی در بالای جدول پرفروش‌ترین برندهای محصولات پوشیدنی هوشمند در سطح جهان محسوب می‌شوند. به مانند گذشته، اپل با در اختیار داشتن سهمی برابر با 22.1 درصد حدود 9.1 میلیون از اپل واچ‌های خود را در سه‌ماهه اول سال 2022 به فروش رسانده است. این آمار موفقیت بالای ساعت‌های پرچمدار اپل واچ سری 7 و ساعت مقرون به صرفه اپل واچ SE را نشان می‌دهد که موفق شده‌اند تا خود را با نیازهای کاربران تطابق دهند. در این راستا، غول فناوری آمریکایی در مقایسه با سال پیش حدود 21 درصد رشد داشته است.

در رتبه دوم هواوی قرار گرفته است که سهمی برابر با 11.1 درصد از بازار پوشیدنی‌های هوشمند را در اختیار گرفته است و موفق شده است تا حدود 4.6 میلیون ساعت هوشمند و دستبند سلامتی به فروش برساند. از ویژگی‌های مثبت ساعت‌های هوشمند هواوی می‌توان به یکپارچگی آن با دیگر محصولات این تولیدکننده چینی اشاره کرد که کنترل دستگا‌های مختلف توسط ساعت را برای کاربر ممکن می‌سازد. این قابلیت مهم و کاربردی به لطف سیستم عامل اختصاصی هارمونی به دست آمده است که به نظر موفق عمل کرده است. البته باید اشاره کرد که رشد سالانه برند هواوی سیر نزولی گرفته است و حدود 5 درصد کاهش داشته است.

در جایگاه سوم برند شیائومی جای دارد که با در اختیار داشتن سهمی برابر با 10.1 درصد از بازار محصولات پوشیدنی حدود 4.2 میلیون دستگاه را روانه بازار کرده است. عمده فروش برند شیائومی مربوط به دستبندهای سلامتی این تولیدکننده است البته همچنان با فروش منفی 41 درصدی مواجه شده است. البته شیائومی با عرضه ساعت هوشمند شیائومی واچ S1 تلاش خود را برای ورود به بازار ساعت‌های هوشمند کرد و باید دید در آینده چه برنامه‌ای برای ثبات این بازار پررونق دارد.

در رده‌های چهار و پنج نیز سامسونگ و فیت بیت قرار دارند که به ترتیب حدود 8.1 و 7 درصد از سهم بازار پوشیدنی‌های هوشمند را شامل می‌شوند. به علاوه، سامسونگ حدود 3.4 میلیون دستگاه را عرضه کرده است که البته با رشد منفی 2 درصدی داشته است. شایان ذکر است که سهم کلی سامسونگ در مقایسه با سه‌ماهه اول سال گذشته میلادی بیشتر شده است که احتمالا به دلیل بهره‌گیری سری گلکسی واچ از سیستم عامل WearOS است. از آن سو، فیت بیت نیز حدود 2.9 میلیون دستگاه را به فروش رسانده است.

در نهایت باید اشاره کرد که طبق گزارش Canalys، بازار ساعت‌های هوشمند موفق به کسب رشد سالانه 15 درصدی شده است که تحلیلگر این موسسه تحقیقاتی به نام خانم شری جین ادعا می‌کند به دلیل قابلیت‌ها و امکانات بیشتر ساعت‌های هوشمند مانند نمایشگر بزرگ‌تر، باتری با دوام‌تر و ویژگی‌های سلامتی غنی‌تر و دقیق‌تر موفق به دست آمده است. از آن سو، بازار دستبندهای سلامتی حدود 37 درصد کاهش داشته است و برای اولین بار از سال 2019 است که فروش این محصولات پوشیدنی به زیر 10 میلیون دستگاه رسیده است.